یزدفردا :جعفری خبرنگار بهداشت و درمان :»در گزارش اول  مُد گرايي در جوانان 1/يك روانپزشك يزدي :كاهش اعتماد به نفس و احساس حقارت علل گرايش مُدگرايي در جوانان به بحث مدگرائی از نظر متخصصین اشاره نمودیم و اما  بخش دوم این گزارش :امروزه مد گرایی نه تنها در نوع پوشش افراد، بلکه در بخشهای مختلفی از زندگی آنها تاثیر گذارده است: از نوع آرایشهای ظاهری گرفته تا وسایل منزل و حتی گرایشها و علایق خاصی که در قشری از جامعه ناگهان اپیدمی می‌شود، فعالیتهایی مثل روی آوردن به ورزش یوگا، تقاضا برای جراحیهای پلاستیک و... مد، اشاعه سریع کالا یا یک رفتار در میان افراد جامعه است و به دلیل رابطه مستقیمی ‌که با حس تنوع‌طلبی دارد، در میان نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می‌شود. منشأ مدگرايي؛اما منشأ این تغییر و تحولات چیست و ریشه‌های آن از کجا می‌آید؟ خیلی از افراد مد و مدگرایی را یک امر کاملاً شخصی و سلیقه‌ای می‌دانند و معتقدند نمی‌توان افراد جامعه را مجبور کرد برخلاف آنچه انتخاب می‌کنند و دوست دارند عمل کنند. بسياري نيز بر اين باورند كه ويژگي تنوع‌‌طلبی و نوگرایی، جوانان را به سمت نو شدن برای یک زندگی بهتر سوق می‌دهد. این نیاز از تغییرات اساسی دوران بلوغ و نوجوانی است که به شکلهای مختلف در نوع رفتار، صحبت کردن و پوشش دیده می‌شود.جامعه‌شناسان و روانشناسان دلایل متفاوتی برای پیروی از مد ذکر می‌کنند.

يك روانپزشك يزدي :شخصيت نمايشي مهمترين ويژگي طرفداران مديك


روانپزشك يزدي گفت: طرفداران مدمعمولا ازنظرشخصيتي داراي شخصيت نمايشي بوده ومعمولاافرادي هستند كه هميشه دوست دارند موردتوجه اطرافيان قرارگيرند وهمچنين احساس مي كنند تنها چيزي كه مي تواند خودرابا آن نشان دهند استفاده ازپوشش مداست واگر روزي احساس كنند موردتوجه نيستند دچارافسردگي مي شوند ودرمان سرخوردگي ها وناكامي هاي خودرا در توجه به مدبودن مي دانند .

دكتر طاهره صادقيه اظهارداشت : امروزه در اينكه صنعت مد داراي جايگاه ويژه اي است شايد چندان بحثي وجود نداشته باشد واينكه ازقبل اين صنعت كاراقتصادي انجام مي شود شكي وجودندارد ولي مسئله اينجاست كه عده اي ازجوانان تنها جذابيت شخصيتي خودشان را در پيرو مد مي بينند واحساس مي كنند پوشش واشيائي كه به خودآويزان مي كنند بيشتر ازافكار ورفتارشان ديگران راتحت تاثير قرارمي دهند .

وي درادامه تصريح كرد: اگر روزي اين افراد بدون پوشش به اصطلاح ((مد)) درجامعه ظاهر شوند احساس خوبي ندارند واحساس مي كنند كمبودي وجوددارد چراكه فكر مي كنند ديگران بيشتر به مدبودن آنها اهميت مي دهند تا طرزتفكرشان .

وي ادامه داد درهرصورت اين مسئله مدگرايي در هرجامعه اي وجوددارد.

وي يادآورشد: بيشتر افرادطرفدار مد معمولا اعتمادبه نفس خوبي ندارند . ازطرفي اين افراد خود را باورنداشته واحساس مي كنند بيشتر با پوشش مد مي توانند جايگاهي دربين دوستان و جامعه پيداكنند تا باوجودواقعي خودشان.

اين روانپزشك يادآورشد : گاها طرفداران مد افرادي هستند كه ازواقعيت و طرز تفكر واقعي خويش نفرت دارند وسعي مي كنند با استفاده از مارك ها وبرندها باعث انحراف توجه خود وبقيه به مسئله اي به غيراز شخصيت واقعي خودشان شوند .

وي تصريح كرد:طرفداران مدمعمولا افرادي هستند ازنظرشخصيتي داراي شخصيت نمايشي هستند ومعمولاافرادي هستند كه هميشه دوست دارند موردتوجه اطرافيان قرارگيرند وهمچنين احساس مي كنند تنها چيزي كه مي تواند خودرابا آن نشان دهند استفاده ازپوشش مداست واگر روزي احساس كنند موردتوجه نيستند دچارافسردگي مي شوند ودرمان سرخوردگي ها وناكامي هاي خودرا در توجه به مدبودن مي دانند .

يك روانپزشك يزدي متذكرگرديد: نهايت اين راه جززيان هاي مادي و تخريب و تنزل شخصيتي نمي تواند چيزديگري باشد و بايد بدانيم نيمي از زيبايي وآراستگي درسادگي مي باشد نه درپيرومدبودن . یک روانشناس یزدی:هرمدگرایی اختلال شخصیت ندارد

یک روانشناس یزدی گفت:از نظر شخصیتی، شخصیت های نمایشی در مقایسه با دیگرشخصیت ها بیشتر دغدغه مد دارند. چراکه اینگونه نیاز سرکش آنها به جلب توجه دیگران مورد نوازش قرار می گیرد.در نظر داشته باشیم که لزوما هر که مدگراست اختلال شخصیت ندارد. می تواند شخصیت سالمی باشد و در عین حال حفظ ظاهر بر اساس مد روز را نیز مهم بداند.

فرزاد فرهودی در گفت و گو با خبرگار بهداشت و درمان، اظهارداشت:چیزی که باعث نگرانی در زمینه ی مدگرایی در جوانان و نوجوانان شده، نفس مد گرایی نیست. بلکه مدهایی است که هر از چندگاهی رواج می یابد.

وی با بیان اینکه مد همیشه وجود داشته است گفت: در حقیقت این واژه به معنای آن ظاهری است که بوسیله عموم جامعه یا در سن خاصی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما گاهی اوقات این مدها توسط اولیای امور یا والدین مورد پسند واقع نمی شود که این در نتیجه ی اختلاف نسل و تفاوت در سلایق و عقاید بین این دو نسل است. کما اینکه خود جوانان با لباس هایی که بر تن هم می بینند مشکلی ندارند.

این روانشناس یادآور شد: مد همیشه در جامعه رایج بوده و لزوما نمی توان به آن دیدی منفی داشت. مثلا ممکن سال به سال مدل های خاصی از کت وشلوار بین آقایان یا رنگ های خاصی مد شود و خب به این ها نمی توان به دیده منفی نگریست. آنچه باعث نگرانی برخی می شود عدم سازگاری برخی مدها با فرهنگ سنتی و رایج جامعه است.

فرهودی در خصوص علت شناسی مدگرایی در جوانان با اشاره به این مطلب که این موضوع باید از چند زاویه نگریسته شود گفت: یکی تمایل نوجوان و جوان برای جلب توجه دیگران خصوصا جنس مخالف است. بسیاری اوقات وقتی افراد از نظر درونی و اعتماد بنفس چیزی را در خود برای بروز نمی بیند به نوع لباس و پوشش متوسل می شود. فرض کنید آن جوانی که در رشته خوبی و در دانشگاه خوبی در مقطع بالا در حال درس خواندن است برای جلب توجه دیگران نیازی به بالا بردن صدای ضبط ماشین خود یا توسل به انواع لباس های مارک دار یا مد روز نمی بیند. هر چند او هم به عنوان یک انسان نیاز به ابراز وجود دارد ولی با داشته های درونی اش نیازش ارضا می شود. بحث دیگر که پیش می آید عطشی است که جوانان برای آزمودن نوع خاصی از پوشش یا مدل مو دارند. این خیلی مایه ی نگرانی نیست چون سن خاصی دارد و با گذشت زمان مرتفع خواهد شد.

وی یادآورشد:برخی از پوشش های نابهنجار و جلب توجه کننده آنقدر فراوانی کمی دارد که به عنوان مد شناخته نمی شود. در کنار این دلایل می توان ورود به عرصه ی مدرنیته و آشنایی با فرهنگ های دیگر به وسیله اینترنت ودیگر رسانه ها را به عنوان عللی برای رواج مد در جامعه در نظر گرفت.

وی اذعان داشت:از نظر شخصیتی، شخصیت های نمایشی در مقایسه با دیگرشخصیت ها بیشتر دغدغه مد دارند. چراکه اینگونه نیاز سرکش آنها به جلب توجه دیگران مورد نوازش قرار می گیرد.

وی ادامه داد:در نظر داشته باشیم که لزوما هر که مدگراست اختلال شخصیت ندارد. می تواند شخصیت سالمی باشد و در عین حال حفظ ظاهر بر اساس مد روز را نیز مهم بداند.

این روانشناس متذکر گردید: شاید این همه نگرانی در مورد مدگرایی جوانان توجیهی نداشته باشد. خود مدگرایی لزوما منفی نیست، آنچه نیازمند توجه است علت رواج برخی پوشش ها و مهم تر از آن رفتارهای آزاردهنده و نابهنجاریست که این روزها از طرف جوانان و نوجوانان و شاید کل جامعه دیده می شود.

یک جامعه شناس یزدی:رسانه ها نقش موثری در ارائه الگوهای مناسب به جامعه دارند می بایست نیاز به توجه در جوانان ارضا شود.

یک جامعه شناس یزدی با تاکید بر فرهنگ سازی و الگو شدن مدل های با اصالت در جامعه عنوان داشت: رسانه ها باید با آگاهی بخشی به جوانان و ارائه راهکارهایی که بتواند تمایلات طبیعی فرد را ارضاء کند می توانند در این زمینه نقش موثری ایفا نمایند.

دکتراکبر زارع شاه آبادی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان، در خصوص علل گرایش جوانان به مد اظهار داشت: انسان موجودی اجتماعی است که بعد از برطرف شدن نیازهای اولیه انسان یکی ازنیازهای اساسی انسانی این است، که میخواهد مورد توجه دیگران قرار گیرد. بنابراین سعی می کند با ایجاد تفاوت در ظاهرو یا گاهی با تقلید و همرنگی با دیگران این نیاز را ارضا نماید.

وی ادامه داد: این احساس متفاوت بودن در طبقات بالای جامعه با روش های متمایز کردن و استفاده از امکانات جدید و مدل های لباس و مو ایجاد شده و در طبقات پایین این احساس با تقلید از طبقات بالا صورت می گیرد.

وی گفت: هرچه افراد دسترسی بیشتری به رسانه ها داشته باشند طبیعتا بیشتر به این سمت سوق پیدا می کنند.و از طرفی وجود الگوهایی همچون افراد شاخص ورزشی، فرهنگی، و بعضا سیاسی و گروهای مرجع در اینجا نقش به سزایی دارند.

وی با اشاره به اینکه مدگرایی در حد کم ایرادی ندارد در خصوص عوارض مد بر طرفداران مد تصریح کرد: زمانی که طرفدار مدبودن اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری فرد را مختل ساخته یا تحت الشعاع قرار دهد عوارض جبران ناپذیری بر سلامت روان فرد می گذارد.

این جامعه شناس خاطرنشان ساخت: از طرف دیگر مدگرایی افراطی باعث می شود فرد شخصیتی منفعل و مصرف گرا پیداکند. و حتی ممکن است آرامش روحی و روانی فرد را بهم زند.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی و الگو شدن مدل های با اصالت در جامعه عنوان داشت: رسانه ها باید با آگاهی بخشی به جوانان و ارائه راهکارهایی که بتواند تمایلات طبیعی فرد را ارضاء کند می توانند در این زمینه نقش موثری ایفا نمایند.

دکتر زارع به ار تقاء زمینه های علمی، فرهنگی و ورزشی توسط رسانه ها تاکید کرد و افزود: دستگاهها و افراد ذیصلاح باید راهکارهای جدید و با اصالت جهت ارضاء نیاز به توجه جوانان را ارائه دهند نه اینکه مدل های لباس و مو را ترویج دهند تا در نهایت با آموزش جامعه افراد به نیاز طبیعی و خدادادی خود برسند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد یادآورشد: رسانه ها بایست نیاز به توجه در جوانان را ارضا کنند اما نه با مدهای لباس و چهره و ظاهر


وی گفت: جامعه با نظرات کارشناسان باید به سمت الگوهای با اصالت مثل تفکر، اندیشه سوق پیداکند.

دکتر زارع به آموزش جدی خانواده و رسانه های ملی تاکیدکرد وگفت: رسانه ها باید با آگاهی بخشی اعتماد جوانان را نسبت به خود افزایش دهند چرا که جوانان در مرحله سنی هستند که به دلایل واکنش های عاطفی نمی توانند خوب را از بد تشخیص دهند بنابراین رسانه های ملی بایستی اعتماد ملی را جلب کند تا اثر گذاری آن بیشتر گردد.

وی به شناسایی نیازهای واقعی و طبیعی جوانان تاکید کرد و ابرازداشت:در عین حال که نیازهای جوانان را باید به رسمیت شناسیم باید راهکاری کارشناسانه انتخاب گردد تا به نیاز های جوانان پاسخ داده شود که در این بین مدرسه،جامعه، معلم و پدر ومادر، دوستان، شخصیت های فرهنگی و ورزشی از جمله افراد تاثیر گذار در این خصوص هستند.

وی همچنین به ارائه و عرضه الگوهای مناسب در جامعه تاکید کرد و افزود: با ارائه ای الگوهای مناسب جوانان از الگوهای اینترنتی و ماهواره ای کمتر استقبال می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با بیان این مطلب که شیوه برخورد در جامعه درست نیست تاکیدکرد: متاسفانه شیوه های برخورد در جامعه کارشناسی نبوده و برخوردهای نا مناسب نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه مشکل را درجامعه پخش می کند و به حاد شدن آن می انجامد.

هشداريك فوق تخصص بيماري هاي گوارش وكبد:پوشيدن لباس هاي تنگ منجر به رفلاكس معده مي شود.


يك فوق تخصص بيماري هاي گوارش وكبد گفت: مصرف غذا بلافاصله قبل از خوابيدن، پوشيدن لباس هاي تنگ، عدم سرو صبحانه و به دنبال آن زياده روي درسرو ناهار ازمواردي است كه منجر به عود علائم بيماري رفلاكس معده مي گردد.

دكترمحمدكاظم اميربيگي در گفت و گو با خبرنگاربهداشت و درمان، اظهارداشت: برگشت اسید معده به مري (GERD) يكي از بيماري هاي شايع گوارشي است كه متاسفانه در سال هاي اخير نيز شيوع آن رو به افزايش است.

وي ادامه داد: افزايش مصرف غذاهاي چرب، پركالري، تندوتيز،محرك ومخصوصا فست فودها، كاهش فعاليت هاي فيزيكي و چاقي از علل افزايش شيوع اين بيماري است.

وي تصريح كرد: به طوركلي هرعاملي كه باعث شل شدن دريچه مري به معده يا افزايش فشار به شكم ومعده شود باعث ايجاد اين بيماري ياعود علائم آن مي گردد.

وي گفت: مصرف غذا بلافاصله قبل از خوابيدن، پوشيدن لباس هاي تنگ، عدم سرو صبحانه و به دنبال آن زياده روي در سرو ناهار ازمواردي است كه منجر به عود علائم اين بيماري مي گردد.

اين فوق تخصص بيماري هاي گوارش و كبد افزود: رفلاكس اسيد معده به مري علاوه بر ايجاد ناراحتي براي بيمار داراي عوارض كوتاه مدت مثل خراشيدگي وزخم درقسمت تحتاني مري وعوارض بلندمدت مثل تنگي مري و درموارد نادر ايجاد آدنوكارسينوم قسمت تحتاني مري مي باشد.

دكتراميربيگي يادآورشد: متاسفانه فاصله گرفتن ازرژيم هاي سنتي، مصرف غذا در سه وعده وخوردن ميوه وسبزيجات بين وعده ها، مصرف زياد نوشابه هاي گازدار، fast food ، وغذاهاي چرب وتندوتيز منجربه افزايش شيوع اين بيماري شده است.

وي عنوان داشت: جهت پيشگيري وبهبودي علائم و درنتيجه كاهش عوارض اين بيماري مواردي همچون؛حفظ وزن ا يده ال،امتناع از خوردن زياد غذا بخصوص دريك وعده،مصرف منظم غذا در سه وعده(صبحانه،ناهاروشام) مصرف ميوه وسبزيجات در بين وعده هاي غذايي ، پرهيز ازنوشيدن چاي پررنگ و قهوه وهمچنين خوردن شيريني جات بخصوص شيريني جات حاوي كاكائومي باشد.

اين فوق تخصص بيماري هاي گوارش وكبد يادآورشد: سروغذاهاي كم چرب،غذاهاي ساده باادويه جات كم، پرهيز از مصرف ترشيجات همچون سركه، آبليمو، پوشيدن لباس هاي راحت و نيزكاهش استرس سبب كاهش علائم وعوارض ناشي از اين بيماري مي گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا